onsdag 9 september 2015

Fornfadder

Fornfadder

 Idag fick jag svar från stadsmuseet att jag får lov att bli fornfadder för den fornlämning jag tittat ut och frågat om! Och då var jag såklart tvungen att gå tillbaka och titta på den igen. Det är ett gravfält, och enligt dateringen på fornsök så är det från Stenålder Bronsålder Järnålder. Det har inte undersökts eller grävts ut ordentligt egentligen. Men lite information finns det att få.

Såhär beskrivs fornlämningen:
Beskrivning:
Gravfält, 50x20 m (NÖ-SV), bestående av 5 högar, 3-8 m diam och 0,2-0,5 m h. Några har 0,1-0,2 m st stenar synliga i ytan. De flesta stenarna är runda. I en av högarna påträffades keramikskärvor av brons-
järnålderstyp.

- - Tillägg dnr 326-3693-2003: Vid arkeologisk
 utredning 2003 framkom ytterligare 5 högar N
och NÖ om de tidigare markerade området.

- - Tillägg dnr 321-686-2007: Vid flyttning av
 kraftledning år 1996 lades en provisorisk
körväg över en av högarna. Vid arkeologisk
 efterundersökning samma år påträffades några
små keramikskärvor (se beskrivning ovan)
och små bitar av bränd lera.

Tillägg dnr 321-1465-2004: Vid arkeologisk
utredning år 2003 och 2004 direkt S om
gravfältet och ca 40-60 m NV om gravfältet
 påträffades inget av antikvariskt intresse.
Ca 40 m N härom påträffades en skålgrop,
 Göteborg 317:1.

Jag gick alltså dit idag efter skolan och tog lite bilder på högarna jag kunde hitta. Eftersom det är menningen att man ska "sköta om" fornlämningen så letade jag också efter skräp och såg bland annat att ett stort träd vält inne i skogsdungen ut över gräsmattan där fältet ligger intill men det var ju inget jag kunde göra något åt heller. Annars var det inte speciellt skräpigt eller så här. Allt såg mycket spännande ut. Jag försökte förstå hur dem såg ut. Hittade en stenlämning som verkade vara fyrkantig? Vad det kan vara vet jag inte heller. Bilden där jag har min fot med på - visar vart närmaste hörnet på stenarna är, och hur två väggar fortsätter som ett v från min fot på bilden. Syns tyvärr inte jättebra på bilden.
Fyrkantig stenlämning? Kantig var den i alla fall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar